Som Ellos-katalogen, fast för trafficking!

En del av mitt sinne har under de senaste dygnen sporadiskt tillägnats e-posten, och inte vilken e-post som helst, utan den som enligt uppgift ska stå för 71 % av all e-post som skickas. Den är varje internetanvändares nemesis - spammen. När jag säger 71 % så pratar jag alltså om all e-post. Precis allt som skickas. Om man har anställt en stackars knappt läskunnig och dyskalkyli-diagnostiserad nordkorean för att räkna alla e-mail som sänts eller om man använder matematiska modeller för att räkna ut detta låter vi vara osagt. Dessutom kan man troligen räkna med en viss felmarginal, men i vilket fall så är det en rätt imponerande siffra.

Anledningen till att antelet är så stort är troligen för att det är relativt lätt att få tag i en sådan bot, men också för att det funkar. Någon liten promille av alla som får dessa mail måste ju gå på dessa ofta helt befängda lögner och på så sätt skapa en marknad för spamming. Och det är nu det börjar bli intressant på riktigt. För vem köper ryska postorderfruar via internet och vem tror att skeppsbrutna skickar mail till slumpmässigt utvalda e-postadresser? Om jag nu mot förmodan skulle vilja köpa mig en fästmö, så nog fan skulle jag vilja göra det på plats, på riktigt. Dels för att se om det inte är något fuffens med hela historian och dels för att se att "varan" inte är "skadad gods", så att säga. Nu är det här bara spekulationer, men jag tror att min poäng går fram. Det är ju, milt skrivet, väldigt naivt och på många sätt idiotiskt att göra något sånt.

Så sorry Bosse, 55, från Glava, man kan liksom inte bara klicka hem frugan för en billig penning. Man måste vara där och förmodligen ha med sig en portfölj med omärkta sedlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0